۱۳۸۷ بهمن ۱۳, یکشنبه

دلیل اول

اقامه 50 دلیل بر خیالی بودن خدا

توضیح: تو جستجوهای نیمه شبانه اینترنتی در عالم مسیحیت و بده بستانهای فکری موافقین و مخالفین، به سایتی برخوردم با عنوان "خدا خیالی است*". در سر عنوان صفحه اول این سایت عنوان شده که اثبات خیالی بودن خدا برای شما ساده است. و بعد 50 نوشتار درباب خیالی بودن خدا اقامه شده، که خواندنی است. گفتمان، گفتمان مسیحی است، اما خوب، گفتمان مسیحی هم نوعی از گفتمان مذهبی است لاجرم. برای همین مشتاق شدم به ترجمه. اگر که عمر و "کالیبر" قد بدهد یک چند تایی از این 50 تا را ترجمه می کنم. انگلیسی اش بسیار ساده است و روان. شاید خودتان توانستید بی واسطه من لذتش را ببرید.

دلیل اول: دعا کردن را امتحان کنید

چه اتفاقی می افتد اگر ما با زانو بیافتیم و به این طریق به درگاه خداوند دعا کنیم:

خدایا! ای قادر مطلق! ای تواناترین! خالق مهربان عالم! از تو می خواهیم که

امشب تمام انواع سرطان را بر روی این سیاره ریشه کن کنی. ما با ایمان

کامل و با علم به اینکه تو برکت خود را از ما دریغ نمی کنی دعا می کنیم.

همانگونه که خود در متی 7:7 ، متی 17:20، متی 21:21، مرقس 11:24

یوحنا 14:12 ، متی 18:19 ، و جیمز 5:15 توصیف کرده ای. به حق

عیسی به درگاهت دعا می کنیم. آمین!

ما صادقانه دعا می کنیم. با علم به اینکه اگر خداوند این دعای از صمیم قلب، متواضعانه و غیر مادی ما را اجابت کند، موجب تکریم خود و کمک به میلیونها انسان به طرق قابل توجه خواهد شد.

آیا اتفاقی رخ خواهد داد؟ خیر. مسلما خیر!

خیلی عجیب است. عیسی در کتاب مقدس در مورد چگونگی اجابت خواسته های ما قولهای ویژه ای داده است. عیسی در جاهای مختلفی گفته است که او و خدا دعاهای شما را اجابت خواهند کرد و [البته که] مسیحیان به عیسی ایمان دارند. [...] 54 درصد از آمریکاییان بالغ معتقدند که کتاب مقدس از لحاظ نوشتاری صحیح است. در بخشهایی از کشور این میزان به 75 درصد هم می رسد.

اگر کتاب مقدس از لحاظ نوشتاری صحیح است، پس یک جای کار به طور جدی ایراد دارد. به سادگی به واقعیات نگاه می کنیم. در متی 7:7 عیسی می گوید:

بخواه، پس به تو عطا خواهد شد. بجوی ، پس خواهی یافت. دق الباب کن، پس

در به رویت گشوده خواهد شد. هر کس بخواهد، دریافت می کند و هر کس

بجوید، می یابد و هرکس که به در بکوبد، در به رویش گشوده می شود. آیا در

میان شما کسی هست که اگر فرزندش از او نان بخواهد، به جای نان به او سنگ

بدهد؟ یا اگر از او ماهی بخواهد ، به جایش مار به او بدهد؟ اگر شما که بدکار

هستید می دانید چگونه عطایایی خوب به فرزندانتان بدهید، پس بپذیرید پدر شما

که در آسمانهاست چقدر به آنان که از او بخواهند عطا خواهد کرد.

اگر "هرکس بخواهد، دریافت می کند" پس اگر ما [به درگاه خدا] برای ریشه کنی سرطان دعا کنیم، باید ریشه کن شود، درست است؟ اگر"پدر ما که در آسمانهاست چیزهای خوب به آنهایی می دهد که از او درخواست می کنند"، پس اگر ما از او بخواهیم سرطان را درمان کند، او باید این کار را بکند، درست است؟ [اما] همچنان هیچ چیزی رخ نمی دهد.

در انجیل متی 17:20 عیسی می گوید:

به شما می گویم به راستی اگر به اندازه دانه خردلی ایمان داشته باشید و به این

کوه بگویید "از اینجا حرکت کن و برو آنجا" کوه حرکت خواهد کرد و هیچ چیز

برای تو غیر ممکن نخواهد بود.

اگر "تو هرآنچه را در دعایت بخواهی دریافت خواهی کرد"، پس اگر ما امشب برای درمان سرطان دعا کنیم، سرطان باید ناپدید شود، مگرنه؟ [اما] هنوز اتفاقی نیفتاده است. دوباره توجه کنید که هیچ راه غیر لفظی برای تفسیر وجود ندارد:"هرآنچه را که در دعایت بخواهی دریافت خواهی کرد" مگر اینکه تو "هرآنچه" را برداری و به جایش "هیچ چیز" یا " یک کمی" بگذاری.

پیام در انجیل مرقس 11:24 تصریح شده است:

بنابراین به شما می گویم هرآنچه را که در دعا بخواهید ، باور کنید که آن را

دریافت کرده اید و از آن شما خواهد بود.

اگر خدا می گوید "باور کنید که آن را دریافت کرده اید و از آن شما خواهد بود" و اگر ما به خدا و قدرتش ایمان داشته باشیم ، پس چه اتفاقی می افتد اگرما امشب برای درمان سرطان دعا کنیم؟ سرطان باید ریشه کن شود. مگر اینکه کتاب مقدس و یا خداوند دارند دروغ می گویند.

در انجیل یوحنا ، فصل 14 ، آیه های 12 تا 14 ، عیسی به ما می گوید که دعا کردن چقدر می تواند ساده باشد:

من حقیقت را به شما می گویم. هرکس که به من ایمان دارد هرچه را که من انجام

می دهم انجام خواهد داد. او حتی کارهای بزرگتر از اینها را انجام خواهد داد، زیرا

که من دارم نزد پدر می روم و هرآنچه را که شما به حق من بخواهید انجام خواهم

داد. پس چنین است که ممکن است فرزند، افتخار نصیب پدر کند. شما می توانید هر

چیزی را به حق من بطلبید و من آن را انجام خواهم داد.

نگاه کنید این عبارت چقدر صاف و ساده است:"شما می توانید هرچیزی را به حق من بطلبید و من آن را انجام خواهم داد". این پسر خداست که سخن می گوید. آیا ما بیش از حد تحت اللفظی به ماجرا نگاه می کنیم؟ نه. این یک عبارت ساده و غیر مبهم است. آیا ما داریم این عبارت را خارج از شرایط بررسی می کنیم؟ نه. عیسی کلمه "هرکس" را به کار می برد. با این حال عبارت عیسی به وضوح غلط است چرا که وقتی ما از خدا می خواهیم که امشب سرطان را ریشه کن کند، هیچ اتفاقی نمی افتد. ما بارها و بارها به موارد مشابه این برمی خوریم.

در متی 18:19 عیسی می گوید:

دوباره به شما می گویم. اگر دو نفر از شما در زمین، بروی هر آنچه می خواهند

توافق کنند، آن خواهش توسط پدر من در آسمانها برآورده خواهد شد.هرکجا که دو یا

سه نفر به نام من گرد هم آیند ، من در میان آنها خواهم بود.

در جیمز 5:15 کتاب مقدس می گوید:

دعایی که با ایمان عرضه شود شخص بیمار را شفا خواهد داد. خداوند او را سرپا

خواهد کرد. اگر او گناهی کرده باشد، بخشیده خواهد شد.پس به گناهانتان نزد

یکدیگر اعتراف کنید و برای یکدیگر دعا کنید تا شاید شفا یابید. دعای درستکار

قدرتمند و موثر است.

در مرقس 9:23

برای مومن هرچیزی ممکن است.

در لوقا 1:37

برای کسی که با خداست، هیچ چیز غیر ممکن نخواهد بود.

هیچ چیز نمی تواند ساده تر و شفاف تر از قولهای عیسی در کتاب مقدس درباره دعا باشد. با این حال وقتی ما برای ریشه کنی سرطان دعا می کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد.

و از ذهنتان دور نکنید که این عیسی است که سخن می گوید. اینها کلمات بشری نیستند. اینها کلمات انسانی که از طریق لقاح تشکیل می شود نیست. اینها قرار است که کلمات خود خدا باشند، تجسم یافته در کالبد انسان. عیسی قرار است کامل باشد. موجودی معصوم، و با این حال واضح است که عیسی دارد دروغ می گوید. چیزی که عیسی می گوید به وضوح نادرست است.

اگر باز هم گواه می خواهید، یک میلیون مومن را در یک دایره عظیم جمع کنید. به آنها بگویید تا همگی با هم از خدا بخواهند که به حق عیسی ، فردا تمام گونه های سرطان را از روی زمین ریشه کن کند. صادقانه دعا کنید، با علم به اینکه اگر خداوند این دعای از صمیم قلب، غیر خودخواهانه و غیر مادی را اجابت کند، موجب تکریم خویش و کمک به میلیونها انسان به طرق قابل توجه خواهد شد. حالا، ما یقینا دو نفر و بیشتر آدم داریم که گرد هم جمع شده اند و به حق عیسی دعا کرده اند، و ما نه یک نفر، بلکه یک ملیون نفر مومن معتقد داریم که بنا به تعریف، ایمان و اعتقاد دارند. ما هرآنچه را که عیسی نیاز دارد فراهم کرده ایم.

آیا الان دیگر عیسی دعا را اجابت خواهد کرد؟ البته که نه. دعای شما، به رغم تمام وعده های عیسی در کتاب مقدس، بی جواب خواهد ماند. در واقع اگر شما برای "هر چیزی" دعا کنید، دعای شما بی جواب خواهد ماند.

اگر شما انسان هوشمند و عقل مداری هستید، تمام مثالهای ذکر شده فوق نشان می دهند که خدای کتاب مقدس خیالی است. چیزی که عیسی در مورد دعا در کتاب مقدس گفته است، به وضوح نادرست است. در واقع ما مدارک علمی فراوانی داریم که نشان می دهد که اعتقاد به دعا چیزی نیست جز خرافات محض، همانطور که در "اقامه دلیل" بعدی نشان خواهیم داد.

توجیهات مذهبی

توجیه محبوب مسیحیان در جواب اینکه چرا خداوند جواب دعای ما را برای ریشه کنی سرطان نمی دهد این است که چون [در این صورت] ممکن است اراده آزاد از ما سلب شود.

منطق: اگر شما دعا کنید و خداوند دعای شما را اجابت کند، پس خداوند خود را بر شما آشکار کرده است و شما می فهمید که خدا وجود دارد. این ممکن است اراده آزاد را در ایمان به خداوند از شما سلب کند. صد در صد درست است. [اما مسئله اینجاست که] در صورت درست بودن [این] گزاره به طور قراردادی تمام عبارات عیسی در کتاب مقدس غلط می شوند [چراکه] این به این معنی است که خداوند هیچ دعایی را نمی تواند اجابت کند. بنابراین چرا خدایی که باید چنین مخفی بماند، به خودش تجسم می دهد و کتاب مقدس را می نویسد؟

اگر عیسی خداست، و اگر خدا کامل است، پس چرا تمام عبارات عیسی در مورد دعا درست نیست؟ آیا عیسی داشته غلو می کرده است؟ آیا دروغ می گفت؟ اگر عیسی کامل است، چرا نباید حقیقت را بگوید؟ چرا نباید دعای ریشه کنی جهانی سرطان، همین فردا اجابت شود؟

معتقدان راههای مختلفی دارند برای توضیح اینکه چرا تمام این آیات در کتاب مقدس درست کار نمی کنند، حتی وقتی که شما دارید از صمیم قلب ، غیر خودخواهانه و غیر مادی دعا می کنید و حتی وقتی که اجابت دعای شما می تواند به میلیونها انسان کمک کند و عاملی برای تکریم خداوند باشد. آنها، چیزهایی شبیه این خواهند گفت:

"شما باید آنچه را که عیسی در شرایط زمان خود – قرن اول که او سخن می گفته – گفته است درک کنید."

"وقتی عیسی در مورد حرکت کوه حرف می زند، دارد به زبان استعاره سخن می گوید. وقتی که [ما] می گوییم مثل سگ و گربه به هم پریده بودند * کسی این را تحت اللفظی برداشت نمی کند. عیسی داشته از فن بیان به عوض سخن گفتن تحت اللفظی استفاده می کرده است."

"خدا یک چیز نیست. یک موجودیت است.او یک اراده دارد. او دارای امیالی است. او با مردم سخن می گوید. او دارای ویژگیهای شخصیتی است. دعا عباراتی تجملی است برای سخن گفتن با خدا. خدا همه چیز را می داند. حتی پیش از آنکه ما آن را به زبان بیاوریم. او تفاوت میان افکار و امیال ما را می داند، و اینکه کی به سراغ او می رویم. او دعاهای ما را می شنود و [آنها را] اجابت می کند. پاسخهایش مبتنی بر تصمیمات شخصی او هستند. ما نمی توانیم پیش بینی کنیم او چگونه به دعاهای ما پاسخ خواهد داد."

مشکل اینجاست که تمام این توجیحات از دو نکته مهم غافلند:

1. خدا قرار است که قادر مطلق، دانای مطلق و موجودی کامل باشد.

2. عبارت "هیچ چیز برای شما غیر ممکن نخواهد بود" ، در کنار سایر نقل قولهایی که در بالا از کتاب مقدس آورده شد، غلط هستند. واقعیت این است که بسیاری چیزها برای شما غیر ممکنند.

اگر یک موجود کامل بخواهد عباراتی در کتاب مقدس بیان کند در مورد اینکه دعا چطور عمل می کند، سه چیز حتمی است:

1. او باید شفاف سخن بگوید.

2. او باید بگوید که منظورش [دقیقا] چیست.

3. او باید حقیقت را بگوید.

این یعنی "کامل بودن". یک خدای کامل دانای مطلق باید بداند که ممکن است مردمی کتاب مقدس را 2000 سال بعد بخوانند. بنابراین نباید از اصطلاحات قرن اول استفاده کند [و اگر می کند حداقل] می تواند بگوید منظورش چیست. او باید بداند که مردم عادی کتاب مقدس را خواهند خواند و به طرق معمولی آن را تفسیر خواهند کرد، پس باید طوری صحبت کند که باعث تفسیر غلط نشود (شفاف صحبت کند) . او باید بداند وقتی می گویی "هیچ چیز برای تو غیر ممکن نخواهد بود" ، این دقیقا یعنی "هیچ چیز برای تو غیر ممکن نخواهد بود" و او باید یقین حاصل کند که این عبارت دقیق است ( واقعیت را بگوید) . اگر خدا این را می گوید پس باید حقیقت باشد ، در غیر این صورت او کامل نیست.

متاسفانه واقعیت این است که هزاران چیز برای شما غیر ممکن هستند، فارغ از اینکه چقدر دعا کنید و هیچ کس (و این شامل خود عیسی هم می شود) تا به حال یک کوه را تکان نداده است.

به منظور دیدن حقیقت، شما باید این واقعیت را بپذیرید که تمام آیات فوق نادرست است. واقعیت این است که خدا به هیچ دعایی پاسخ نمی دهد. دلیل این هم که چرا خدا دعاهای شما را اجابت نمی کند ساده است: خدا خیالی است.

*www.godisimaginary.com

*اصل عبارت این بود it is raining cats and dogs که درباره باران خیلی تند می گویند که تغییرش دادم به آن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.